طراحی سایت مبنا
 
Design by : NazTarin

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





در این مقاله سعی شده تا رایج ترین اشتباهات در طراحی سایت را به شما گوشزد کنیم  برای اینکه سایت شما ماندگاری طولانی در ذهن مشتریان داشته باشد. بایستی به نکات ریز و درشت زیادی توجه کنید تا طراحی سایت شما از سایر سایت ها متمایز گردد.

  •  استفاده از فونت کوچک

از فونت های کوچک در طراحی سایت استفاده نکنید.امروزه سایت های جدید با داشتن فونت های درشت و منوهای درشت دارای خوانایی خوبی میباشند. استفاده از فونت مناسب به وضوح طراحی سایت شما کمک میکند.

  • استفاده از موزیک در پس زمینه

استفاده از موزیک پس زمینه به راحتی تمام بازدید کنندگان سایت شما را میپراند. طراحی سایت شما باید به گونه ای باشد که نظر همه نوع سلیقه ای را جلب نماید. استفاده از موزیک پیش زمینه ویزیتورهای محدودی را برای سایت شما نگه میدارد.

  • استفاده مکرر از فلش

طراحی کردن هدر سایت به صورت تمام فلش باعث میشود تا در برخی سیستم ها که برنامه فلش نصب نیست هدر لود نشود.علاوه بر هدر سایت ، کل محتوا و دیزاین سایت را نیز نبایستی فلش طراحی کرد. استفاده از سایت های فلش نتیجه خوبی را در رتبه های گوگل را برای شما به ارمغان نمی آورد. استفاده از سایت ها فول فلش سرعت سایت شما را به شدت پایین می آورد.

مضرات سایت فلش را میتوانید در مقاله مزایا و معایب سایت های فلش مطالعه فرمایید.

  • استفاده از فایل های PDF

فایل های PDF سایز بزرگی دارند و برای دیدن تمام صفحه باید اسکرول کرد و همچنین بدون داشتن برنامه PDF Reader ، کاربر قادر به خواندن آن نمی باشد. استفاده از این فایل ها سرعت طراحی سایت را پایین می آورد.

  • چک نکردن در مرورگرهای مختلف

سایت خود را در مرورگرهای مختلف تست کنید تا در نمایش سایت شما در مرورگرهای مختلف مشکلی پیش نیاید و شما بازدید کننده های خود را از دست ندهید. نیمی از ایرانیان هنوز از مرورگر اینترنت اکسپلولر ورژن 7 و 6 استفاده می کنند و اگر صفحات طراحی شده شما در این مرورگرها به خوبی نمایش داده نشوند، شما نیمی از ویزیتورهای خود را از دست خواهید داد.

  • تغییر ندادن رنگ لینک هایی که قبلا بازدید شده

رنگ لینک های بازدید شده خود را تغییر دهید. طوری لینک های خود را طراحی کنید که وقتی یکی از آنها توسط کاربری کلیک می شود، رنگ آن تغییر یابد تا کاربر مطمئن شود کدام لینک ها را دیده است و کدام ها را هنوز ندیده است. این کار، از اشتباه انداختن کاربرجلوگیری میکند و او مجبور به صرف وقت برای این نیست که ببیند کدام لینک (مثلا لینک کدام مقاله) را قبلا دیده است و کدام را ندیده است.

  • استفاده از فونت های یکنواخت

از فونت های گوناگون برای تنوع چشم کاربر استفاده کنید. فونت یکسان، چشم را آزار و خسته می کند. سعی کنید حتی اگر از یک نوع فونت استفاده می کنید، سایز آن را تغییر دهید تا از خستگی چشم ویزیتور جلوگیری نماید.

  • استفاده از رنگ مشکی و چشم آزار در پس زمینه

از پس زمینه با رنگ های بسیار تیره مثل مشکی اجتناب کنید. زیرا این رنگ در نور شب و نورکم، چشم را اذیت می کند و کاربر مایل نخواهد بود دوباره سایت شما را ویزیت نماید.

  • استفاده از alt و Title

برای عکس ها حتما از تگ Alt استفاده کنید زیرا اگر عکس شما به هر دلیلی لود نشد، لاقل متن داخل تگ برای ویزیتور نمایش داده شود. استفاده از تایتل های گوناگون نیز نشاندهنده تنوع محتوای سایت شماست و هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو دارای ارزش می باشد. استفاده نکردن از آنها نوعی نقص در کدنویسی طراحی سایت شما میباشد.

  • وجود خطای 404

کاربران از اینکه لینکی در سایت شما را کلیک کنند و با خطای 404 مواجه شوند، آزرده می شوند. سعی کنید تا وقتی صفحه ای را کامل طراحی نکرده اید و آنرا آپلود نکرده اید از لینک آن صفحه در داخل سایت خود استفاده نکنید. کاربران ایرانی بسیار حساس هستند و با دیدن چنین صفحاتی اعتماد خود را نسبت به سایت شما از دست می دهند و از اعتبار شما نیز کاسته می گردد.

  • استفاده نکردن از متن های تودرتو

باید بدانید کاربر اینترنتی، یک خواننده کتاب نیست . او دوست ندارد با صفحه وب سایتی که مشاهده می نماید، همان رفتاری شده باشد که با یک کتاب یا یک مقاله در یک نشریه ممکن است شود. او دوست دارد صفحه وب دارای جذابیت ها و خلاقیت هایی باشد که ممکن در متن های طولانی و پشت سرهم یک کتاب نتوان به آنها دست یافت. بنابراین بهتر ترفند گذاشتن لینک ادامه مطلب برای متن های طولانی، یا ترفند استفاده از زیر تیترها، برای مجزا شدن موضوعات یک متن از یکدیگر و چیزهایی شبیه این در سایت خود تعبیه نمایید تا کاربر احساس کسالت از خواندن یک متن طولانی را ننماید.

ترفندهای استفاده از متن های تو در تو:

  1. استفاده از عنوان های فرعی یا همان subhead ها برای متن خود
  2. استفاده از لیست ارجاعات
  3. استفاده از کلیدواژه های های لایت شده
  4. استفاده از پاراگراف های کوچک
  5. استفاده از هرم معکوس در تنظیم مطالب
  6. استفاده از نوشتار و نگارش ساده در متون
  • استفاده از آگهی ها

استفاده از هر چیزی که شبیه تبلیغات در صفحه وب می ماند کاربران را آزار میدهد. کاربران و ویزیتورها مثل بیننده های تلویزیون از آگهی های تلویزیونی بیزارند. آنها از هر تصویر متحرک یا همان فلش و یا هر چیزی که معنی آگهی تبلیغاتی را دهد، بیزارند و اجتناب میکنند. کاربران متاسفانه همچنین از هر متن و المان بجایی که شبیه یک آگهی طراحی شده است، بدون خواندن و یا دیدن یا اطمینان حاصل کردن از اینکه این المان فرمهای رایج آگهی است یا یک مطلب مفید، اجتناب می نمایند. بنابراین اگر متن یا المانی که شما طراحی کرده اید اما شبیه آگهی است، هر چقدر هم مفید باشد کاربر از جزئیات آن مطلع نمیگردند و زحمات شما به هدر خواهد رفت. بنابراین بهترآنست از طراحی سایت مشابه یک آگهی اجتناب نمود.

از جمله طراحی های که بنظر آگهی رایج تبلیغاتی میرسد و برای کاربر جذابیتی ندارد میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

استفاده از بنرهای چشمک زن: به این مفهوم که کاربر چشمان خود را فیکس یک بنر چشمک زن نمیکند زیرا تجربه به او ثابت کرده این یک آگهی است.

استفاده از انیمیشن هایی که شلوغ و پلوغ است زیرا این نیز به تجربه به کاربر اثبات گشته با یک اگهی روبروست.

استفاده pop-up یا منوهای جهنده و حساس زیرا قبل از آنکه این منوها کامل لود شوند توسط کاربر بسته میگردند.

  • باز شدن هر صفحه در پنجره جدید

بهتراست لینک هایتان در پنجره جدید باز نگردد. لازم نیست اسکرین یا صفحه نمایش کاربر سایت خود را پر از پنجره های باز شده بگردانید و کاربر هنگام استفاده نداند کدام پنجره را او را به عقب میبرد و در حال ویزیت کدام پنجره بود! عده ای از طراحان سایتها بدلیل اینکه تصور میکند اگر لینک را در پنجره جدید باز کنند به این ترتیب پنجره سایت خودشان از دست نرود و در صفحه باقی خواهد ماند، ترجیح میدهند از این حالت در طراحی خود استفاده نمایند. اما از آنجاییکه یک طراح خوب در طراحی سایت خود، راحتی کاربر را مدنظر قرار میدهد پس بهتر است لینک در همان پنجره باز گردند تا موجبات سرگردانی ویزیتور را فراهم نگرداند.

  • سادگی بیش از انتظار

گاهی اوقات وقتی همه چیز ساده و یکنواخت و راحت است حوصله آدم سرمیرود. مواظب باشید احترام به کاربر تا آنجا در طراحی سایت پیش نرود که کاربر دیگر لازم نباشد حتی مغز خود را برای بازکردن یک لینک نیز، کاربیندازد! کاربران اینترنتی از تکراری بودن بیش از حد صفحات، یا تکرار بیش از حد یک انیمیشن در سایت و یا... چیزهایی از دست نیز، کسل میگردند. خلاقیت و تازگی همیشه باید در طراحی های شما حرف اول را بزند. مثلا کاربر هنگام سر زدن به یک صفحه نباید بداند چه چیزی در آن صفحه، در انتظار اوست و در این صفحه چه آیتمی وجود دارد که او را متحیر خواهد کرد.

 

ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 مهر 1395برچسب:, توسط زهرا مرزبان

مزایای استفاده از نظرات یک فرد جدید، درباره طراحی سایت
اگه میخواهید طراحی سایت عوض کنید، باید اول یه طرح مناسب براش در نظر بگیرید که همه چیزهایی که میخواهید رو یکجا داشته باشه. دلیل این تعویض طراحی هم میتونه هر چیزی باشه. مثلا شاید سایتتون اونقدری که انتظار داشتید مشتری جذب نمی کنه یا اون دسته از مشتری هایی که توقع داشتید رو جذب نمی کنه، یا شاید هم شرکتی که تو حوزه کاری شما حرف اولو میزنه داره کار رو به سمت جدیدی میبره و طراحی هاشو تغییر میده.
متاسفانه حتی اگه با بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل (آنالتیک ها) هم کارتونو تحلیل کنید و یه بررسی کامل از سایتتون داشته باشید باز هم نمیشه دقیق گفت که یه طرح چقدر میتونه خواسته هاتونو تأمین کنه و یا به اصطلاح همونی باشه که میخواهید. و باز هم متاسفانه یه معیاری برای طرح خوب نداریم که با اعداد و ارقام قابل اندازه گیری باشه. نمیشه هم که فقط از نظر زیبایی یه طرحی انتخاب کنیم. اینجا روانِ آدم محدودیت درست می کنه. تعصبات آدما، نقاط ضعف و عادت های رفتاریشون موقعِ نگاه کردن به سایت، همه اینا خیلی وقت ها نمیذاره در مورد سایتمون حقایق رو ببینیم.
خلاصه کلام اینکه: دیدی که شما به ظرفیت های سایتتون دارید، بستگی به مسائل روانشناسانه داره، مثلا به اینکه شما چه درکی از مهارت کسی که طراحی رو انجام داده داشتید، رنگ و مدل مورد علاقه خودتون چیه و تعصبات و عادت های رفتاریتون چیه.
اجازه بدید حرف آخرمو همین اول بزنم: اگه میخواهید طراحیتون نتیجه دلخواه رو براتون داشته باشه، باید یه نفر دیگه تو بازه های زمانی مشخص درموردش نظر بده. خودتون و اعضای گروهتون نمیتونید این کارو بکنید. حتی بازخورد مشتری ها هم بعضی وقت ها کافی نیست. باید کسی باشه که نتیجه کار شما هیچ نفع و زیانی براش نداشته باشه و خیلی هم با کار شما آشنا نباشه. وقتی همچین کسی رو پیدا کردید که از بیرون کارتونو ببینه، باید یه سری سوال ازش بپرسید، مثلا بپرسید:

  • وقتی وارد سایت شدی، اولین چیزی که نظرتو جلب کرد چی بود؟
  • چه چیزی خیلی برات جلب توجه می کرد و دوست داشتی حتما روش کلیک کنی؟
  • به نظر میومد هدف سایت همون چیزیه که میخواستی روش کلیک کنی؟
  • اگه این سایت، سایتِ شرکت خودت بود- مثلا میخواستی همون کاری رو بکنی که ما میخواهیم بکنیم و یکی بهت این سایت رو تحویل میداد- خوشحال میشدی یا ناراحت میشدی یا یه چیزی بین این دو تا؟ چرا؟
  • سه تا از اولین چیزهایی که دوشت داشتی فوری تغییرشون بدی چی بود؟
  • سه تا از چیزهایی که به نظرت خوبن یا حداقل میشه ازشون گذشت و بذاری روی سایت بمونن چیا هسنن؟
  • چیز خاصی روی سایت هست که به نظر خیلی خوب یا بد یا عجیب بیاد؟ (اگه 95% از طراحی عالیه و فقط 5% بد شده، حتما سایتتون تو سرزمین عجایبه، همچین آماری خیلی بعیده.)

شما حتی اگر هم خودتون طراحی سایت رو انجام بدید، باز هم برای بهینه سازیش و برگشت سرمایه باید با برنامه کار کنید و مرتبا اهدافتون رو اندازه بگیرید و در طول زمان سعی کنید اشکالات رو برطرف کنید. برای مشاوره گرفتن از متخصص های سئو و طراحی سایت مبنا، همین امروز باهامون تماس بگیرید. اطلاعات تماس رو میتونید از صفحه اصلی سایت ببینید.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 مهر 1395برچسب:, توسط زهرا مرزبان